Esse församlingshem Aina

040 310 0458 husmor

040 310 0440 kansli

Inredning

I rummet finns en sittgrupp med bord, ett konstverk av konstnär Erik Knif föreställande Kristus som välsignar, som ett litet andaktsbord som varit Abraham Achrenius matbord från 1736.

Lokalen lämpar sig bäst för en mindre grupp

Namnet

Aina Indola var församlingens första diakonissa. Hon blev en välkommen hjälp för många i Esse. Under en period vårdade hon en släkting som insjuknat i TBC. Smittan spred sig och Aina Indola dog i Helsingofrs diakonissanstalt. Under den här tiden fick diakonissorna inte vara gifta och därför fanns det ett sk. "moderhus" där man bl.a. vårdade sjuka och äldre diakonissor. Enligt minnesanteckningar var Aina Indola uppskattad för sitt arbete.

Serveringar

Kan ordnas via husmor eller som självservice i ett pentrykök. Ev. hyra för icke församlingsverksamhet följer samma hyresregler som i Jakobstad, Pedersöre och Purmo församlingar.

Ingången sker i regel via sidoingången till Arken och Fyren. Här finns också inva-toalett och skötbord. Finns det däremot behov av invaramp används huvudingången. Rummets placering ses tydligt på utsidan av huset. Namnet "Aina" finns på fönstret.

Parkering

Parkeringen sker på församlingshemmets parkering.

Tillgänglig plats Tillgänglig plats
Tillgänglig toalett Tillgänglig toalett