Begravning - er sorg är vår omsorg!

Jordfästningen är ett konkret farväl till den som lämnat vår gemenskap här. Kontakta församlingen för arrangemang av begravning.

Boka begravning

När sorgen drabbar är det samtidigt mycket praktiskt som måste ordnas. Ta kontakt med församlingens kansli, tfn 040 3100 440 för att boka tid för jordfästning i Pedersöre, Esse eller Purmo kyrkor och en eventuell minnesstund efteråt. Man kan också besöka kansliet i Kyrkostrand eller Esse på öppettiderna.

Räkna med att begravningen kan ske tidigast om två-tre veckor.

Efter att bokningen gjorts tar prästen kontakt med de anhöriga för ett samtal inför jordfästningen. Då pratar man bland annat om den avlidna och diskuterar vilka psalmer man vill sjunga.

Gravkontoret i Jakobstads församlingscenter sköter om gravplats och gravgrävning. Gå till Gravkontorets sidaÖppna länk i ny flik. Kontakta en begravningsbyrå för kista och transporter.

För själaringning kontakta kyrkvaktmästaren i respektive kyrka.

Efter jordfästningen vill man kanske hålla en minnesstund. Om minnesstunden hålls i församlingens lokaler hjälper församlingens husmödrar till med planering av serveringen.

Servering i församlingens utrymmen, priser och serveringsalternativÖppna länk i ny flik

Kyrkostrand, köket: 040 3100 482, kstrandskok@evl.fi

Kontaktuppgifter till husmödrarna

Läs mera om råd och hjälp till anhöriga på kyrkliga samfällighetens begravningsinfo

Jordfästning av medlem i kyrkan

Ibland kan det vara svårt att veta vart man ska vända sig för att boka kyrkan eller kapellet.

Om jordfästningen ska hållas i:

Pedersöre kyrka: kontakta den församling där den avlidna var skriven, alltså: Pedersöre församling, Jakobstads svenska församling eller Pietarsaaren suomalainen seurakunta

Jakobstads kyrka eller Johanneskapellet: Kontakat Jakobstads svenska församling eller Pietarsaaren suomalainen seurakunta

Esse eller Purmo kyrkor: Kontakta Pedersöre församling eller Pietarsaaren suomalainen seurakunta

Den avlidna var inte medlem i kyrkan

Vad ville den som avlidit? Vi visar hänsyn och respekt för den avlidnas val. Därför kan en kyrklig jordfästning hållas om det inte gick emot den avlidnas uppfattning eller önskan.

Om ingen kyrklig förrättning ska hållas, kontakta gravkontoret.

Om en kyrlig förrättning önskas är den allmänna regeln att man kontaktar kyrkoherden i den församling där man önskar hålla jordfästningen.

För Pedersöre kyrka: om den avlidna var pedersörebo, kontaktas kyrkoherden i Pedersöre församling. Om den avlidna var bosatt i Jakobstad, kontakta någon av kyrkoherdarna i Jakobstads svenska eller finska församlingar.

Vart ska minneadresserna sättas?

Ett sätt att visa omtanke är att ge en minnesadress. Man betalar in en summa till ett behjärtansvärt ändamål. Ibland har den avlidna önskat att man stöder något speciellt. Om man själv inte kan delta i jordfästning och minnesstund kan man föra minnesadressen till de anhöriga eller sätta i deras postlåda.

Det finns också postlådor för ändamålet i alla tre församlingsdelar. Utanför Kyrkostrands församlingshem, vid köksingången, finns en postlåda. I Esse finns en postlåda för ändamålet vid servicehuset intill kyrkan och i Purmo finns postlådan nära ingången till Kyrkhemmet.

En kista med blomsterhyllningar, framme vid altaret i kyrkan.

Församlingens anställda hjälper att planera och genomföra begravningen. Med prästen går det att samtala, inte bara om begravningen utan också om personen som dött och alla tankar och känslor som dödsfallet väcker. Det går också att anlita en begravningsbyrå att ta hand om en stor del av de praktiska arrangemangen, ifall det känns tungt att göra det själv.

Läs om de anhörigas uppgifter

Lokala begravningsseder i Esse församlingsdel

Många kommer till kyrkan under själaringningen och lyssnar, antingen inne i kyrkan eller på parkeringen. Det är också ett tillfälle då man kan diskutera praktiska frågor med kyrkvaktmästaren.

Kistan bärs in under orgelmusik när jordfästningen inleds.

Lokala begravningsseder i Purmo församlingsdel

Kistan förs vanligen till bårhuset veckan före begravningen. I samband med att kistan anländer ringer kyrkklockorna.

Kistan bärs vanligen in i kyrkan 20 minuter innan jordfästningen inleds.

Lokala begravningsseder i Pedersöre församlingsdel

Den sk "utsjungningen" hålls i regel vid anstalt eller sjukhus i anslutning till transporten till kyrkan. Begravningsbyrån ansvarar i regel för andakten och för själaringningen vid kyrkan.

Kistan bärs in 20 minuter före jordfästningen i kyrkan.

Hur går en jordfästning till?

Efter klockringning inleds jordfästningen med en psalm, som följs av jordfästningsakten. Jordfästningen kan numera även inledas med blomsterhyllning i kyrkan.

Efter en psalm eller solosång följer blomsterhyllningen, som nästan undantagslöst hålls inne i kyrkan. Den kan även hållas ute på gravgården. Jordfästningstillfället avslutas med en psalm, varefter församlingen följer kistan till graven. Vanligen sjungs en psalm vid graven efter att alla blombuketter placerats på graven. De anhöriga kan hälsa på begravningsgästerna i församlingshemmet före serveringen. Vid minnesstunden kan namnen på dem, som hedrat den avlidna genom inbetalningar till olika fonder, läsas upp. Detta kan även ordnas på annat sätt.

Önskemål om sång och musik får framföras direkt till kantorn eller i kontakt med prästen. Vid val av sång eller musik är det skäl att komma ihåg att jordfästningen är en gudstjänst.